Telekids bestaat dertig jaar en naast een tentoonstelling, hebben Carlo Boszhard en Irene Moors ook een boek uitgebracht, genoemd naar de gelijknamige expositie.

Het boek geeft een blik uit de geschiedenis van ‘tien jaar Telekids’. Het neemt je mee van de periode dat Moors alleen werkte voor het programma en daarvoor zelfs vanuit Luxemburg moest werken. In 1993 kwam Boszhard erbij en gingen de remmen los. Ook het afscheid van het programma wordt uitgebreid beschreven: wat zijn de overwegingen geweest en hoe beleefden Moors en Boszhard de dag zelf.

Decorontwerpen

Het boek bevat ook een aantal decorontwerpen. Zo heeft men de studioset uit 1994 onder andere in het boek opgenomen met een leuke anekdote: ‘na drie a vier maanden werd de keuken al niet meer op en afgebouwd omdat hij daar niet voor gemaakt was’. Het was wel het meest uitgebreide én mooie decor dat ze hadden.

Het einde

Maar het meest pakkende hoofdstuk is en blijft het – spreekwoordelijke – begin van het einde.Moors en Boszhard beschrijven in dit hoofdstuk de overwegingen waarom ze op dat moment stopten met Telekids. ‘Carlo deed andere projecten, evenals Irene die onder meer Eigen huis in Tuin presenteerde. Ook krimpende budgetten speelden een rol’, zo valt er te lezen. De dag zelf beleefden ze als erg emotioneel. Een foto van Moors die regisseur Ron Kroon (opa Ron als bijnaam) troost na de laatste aflevering onderstreept dat.

Mooi naslagwerk

Wie een échte inkijk in het programma wil hebben én diverse ‘inside information’ wil lezen, heeft aan dit boek een goed naslagwerk. Zo laat Moors onder andere doodleuk even weten dat ze een salaris van ‘maar’ 60.000 gulden op jaarbasis had. De verhalen laten je echt meeleven met Moors, Boszhard en hun crew. De decorontwerpen en mooie vormgeving maken het tot een compleet beeld van tien jaar Telekids. Kortom, een naslagwerk dat een aanwinst voor je boekenkast is.

Carlo & Irene en de Pittige Telekids-collectie is voor € 17,95 te verkrijgen bij het Museum van de Twintigste Eeuw.