De stoelendans bij KPN duurt voort. De beoogde baas is afgezegd, Joost Ferwack (die het woord deed tijdens de grote 112-storing) neemt de honneures waar. AchWat vindt een vrij en veilig internet heel belangrijk, en daarom klim ik maar eens in de pen voor een briefje. Wie weet helpt het.

Ha die Joost (ik mag toch wel Joost zeggen?),

Ik maak vandaag eens van de gelegenheid gebruik om jou rechtstreeks aan te schrijven.

Alhoewel ik bij voorbaat al weet dat jij dit stukje proza niet gaat lezen, want ja: wie of wat is AchWat of ondergetekende nou, hé. Daarom mag iedereen deze brief lezen.

Want wat lees ik nou? Ik geloof dat ik je van harte moet feliciteren met je nieuwe job als waarnemend bestuursvoorzitter. Da’s een hele mond vol, wel acht lettergrepen bij elkaar opgeteld! Het zal een pittige taak worden, want je zal een hoop hoofdpijndossiers tot je moeten nemen. Tja mevrouw Leroy hé… Iedereen voelt met je mee, in deze barre tijden.

Maar ik schrijf je niet zomaar natuurlijk. Ik schrijf je om het gedachtegoed van het vrije internet. Van veiligheid en privacy zoals elke onschuldige burger die kent. De veiligheid van onze kinderen en kwetsbare mensen in deze tijden waarin de gevaren steeds meer online zijn. Waardoor diezelfde veiligheid en privacy ook steeds meer onder druk kwam te staan. Het leverde ons onder meer de sleepwet op.

Jij, Joost, zit in de CSR – ook een hele volle mond als je Cyber Security Raad voluit schrijft. Vanuit die plek dien je ons land met gevraagd en ongevraagd advies. In dat licht is je huidige strategie eigenlijk niet te rijmen, want daardoor dreig je dat veilige internet uit evenwicht te brengen.

Daarom stel ik je maar één vraag: ga jij XS4ALL redden, om het evenwicht te bewaren? Het gaat hier niet om emotie, maar om oer waarden die je overboord kiepert. En om een daadwerkelijke ‘hoeder’ van een vrij internet in stand te houden, zodat iedereen vrij en veilig kan internetten.

‘Het Netwerk van Nederland’ zal je eeuwig dankbaar zijn.

Een vriendelijke groet!

Chris de Boer, blogger, XS4ALL-klant en voorstander van een veilig internet