De NTR maakte onlangs bekend alleen roetveegpieten bij de Sinterklaasintocht in te zetten. Heel Nederland staat vervolgens op zijn kop; waar de anti-zwarte pietenbeweging de keus van de NTR als een overwinning ziet, zien velen het ook als een verlies van een oeroude traditie. Terwijl het écht een discussie om niets is.

Je hebt in Nederland grofweg twee kampen, waarvan één kamp zelfs in twee subkampen te verdelen is. Het eerste kamp is de groep die tegen Zwarte Piet is, de tweede – hoe kan het ook anders – zijn de voorstanders. Die laatste groep kun je ook weer in twee subgroepen verdelen; de voorstanders zonder een beetje onderlegging en mét onderlegging. Tot die laatste groep behoor ik.

Produceren of leren

Het irritante is dat – zowel onder de tegenstanders als onder de eerste groep voorstanders – zegt te weten hoe het zit, maar eigenlijk naast de pot pist. De wildste verhalen doen de ronde; van slavernij tot racisme en terug. En dat rent vervolgens allemaal achter elkaar aan, zonder ook maar één bron te checken alvorens men ‘boe’ roept. Ja mensen, u wilt wel consumeren en protesteren, maar niet produceren of leren.

Twee jaar terug. Er was een redactievergadering bij een voorgaand project. Het idee werd geopperd om de herkomst van Zwarte Piet uit te zoeken. Duidelijk werd dat consumerend Nederland er volledig naast zit. Voor- en tegenstanders steken energie in een project dat nergens over gaat; blokkeerfriezen, kick-out Zwarte Piet, het is zo’n onzin.

Voorouder: Krampus

Niks slavernij. Niks vastzitten. De Zwarte Piet van nu is een nazaat van zijn verre voorouder, Krampus. Zo schreef ik eerder: ‘De grote neef van Zwarte Piet is een beestachtige demon uit de folklore van de Alpen-regio’s. Ontstaan in de voorchristelijke tijd is hij, met zijn grote hoorns, scheve ogen, enorme kop en lange, puntige tong de ware nachtmerrie van elk kind rond december. Het woord is ontstaan uit het Oudhoogduitse woord voor klauw: Krampen. In de Alpen-regio is de Krampus de metgezel van Sinterklaas. Hij komt voor in onder andere Oostenrijk, Hongarije, Slovenië, Kroatië, Italië en Tsjechië.’

Hulpen als Zwarte Piet vinden hun herkomst in de Perchta traditie: ‘zij zou de verpersoonlijking van goed en kwaad zijn, te vergelijken met de rol van Zwarte Piet enkele decennia geleden. In veel gevallen gaat het om twee karakters in het bijzonder, namelijk Schiachperchten en de goede Schönperchten. Ze straft hard bij slecht gedrag door het brengen van nachtmerries, maar beloont daarnaast ook goed gedrag door het geven van spoelen en munten.’ Hier rolde een artikel uit, dat inmiddels ook op AchWat (en ModernMyths.nl) gepubliceerd is.

Geef onze kids een leuk Sinterklaasfeest!

Eerlijk, er wordt dus gediscussieerd over iets dat geen onderwerp van gesprek hoeft te zijn. Zodat er geen demonstraties hoeven te zijn. Zodat ‘onze’ kinderen gewoon een leuk Sinterklaasfeest kunnen hebben. Krampus zou zich omdraaien in z’n graf.